Vragen? Bel ons: 06 43759142

Conditie opbouwen, met wandelen!

Beste leden, hopelijk gaat het goed met jullie. Deze week hebben we de studio zodanig ingericht dat we met 1 1/2  meter afstand kunnen sporten als we weer mogen open gaan. Ook zullen we met kunststof scheidingen maken zodat bij transpiratie geen besmettings gevaar zal zijn. We gaan dan ook voorlopig kleinere groepslessen geven qua personen maar wel meer lessen. Tevens hier een evt wandelschema om met dit mooi weer toch wat aan onze conditie te werken.

Beginnen met wandelen

“Begin je net met wandelen? Dan is het niet verstandig om direct grote afstand te gaan wandelen. Hiervan raak je alleen maar overbelast of erger nog… je kan zelfs een blessure oplopen. Mijn advies is daarom ook dat het goed is om rustig aan te beginnen. Zeker wanneer je overgewicht hebt, of aan de zware kant bent, is het verstandig om laag in te stappen en rustig aan te doen.

Rustig aan beginnen met wandelen of een andere sport, betekent ook voor iedereen iets anders. Het is daarom cruciaal om te bepalen hoe belastbaar je bent. Vraag jezelf af wat je fysiek aankunt. Je fysieke gesteldheid test je door bijvoorbeeld 6 minuten te wandelen en na te gaan hoeveel meters je in deze 6 minuten loopt. Vervolgens kun je berekenen hoeveel kilometers je per uur loopt. Een manier om gemakkelijk na te gaan hoeveel meters je loopt in 6 minuten is om naast hectometerpaaltjes te lopen. Het aantal gelopen meters kunt je delen door honderd, zo bereken je de snelheid in kilometers per uur.

De belastbaarheid moet eerst omhoog voordat je aan je uithoudingsvermogen, en dus conditie, gaat werken. Bovenal is wandelen de perfecte manier om aan je gezondheid te werken, aangezien het een laagwaardige en laagdrempelige inspanning is. Met wandelen kun je rustig aan van start gaan. Toch is het aan te raden om net als bij hardlopen een trainingsschema te volgen, vooral als het al even geleden is dat je hebt gewandeld of gesport. 

Wandelen als gewoonte

“Om te spreken van een gewoonte, en het goed opbouwen van je conditie en fitheid zul je wandelen (net zoals hardlopen) twee maanden moeten volhouden. Het beste is dan om 3 keer per week deze activiteit te doen. Daarbij horen ook de rustdagen, die je het best kunt inplannen de dag na de wandeltraining. 

Wanneer je merkt dat het wandelen je steeds beter afgaat en je gezondheidswaarden beter beginnen te worden, kun je daarna extra aan je fitheid gaan werken. Je kunt evt.  door middel van een trainingsschema in de Imagine Run App een wandel- of hardloopdoel en trainingsschema volgen dat bij je past. Bij de Imagine Run trainingsschema’s geldt dat de schema’s gericht op 3-5 kilometer gericht zijn op het opbouwen van basisconditie en dat de trainingsschema’s van 5-10 kilometer ingaan op je fitheid.”

Bij meer vragen of motivatie neem contact met Leon of Marlies op. Blijf gezond, hopelijk tot snel.