Vragen? Bel ons: 06 43759142

Eetwissel

Welke Eetwissel maak jij vandaag?


Eetwissel

Heb je goede voornemens om gezonder en duurzamer te eten? Zet kleine stapjes en maak Eetwissels. Zo houd je het makkelijker vol. Kies welke Eetwissel bij jou past!

Welke Eetwissel maak jij vandaag?


Zo maak je een eigen Eetwissel Met een Eetwissel maak je een stapje binnen wat je nu al eet en drinkt. Het gaat echt om een klein stapje. We weten namelijk dat kleine stapjes makkelijker vol te houden zijn. En zo’n klein stapje wordt sneller een nieuwe gewoonte. Je hoeft er op een gegeven moment niet meer over na te denken. Best handig dus. 

 Wat past bij jou? Een Eetwissel is iets persoonlijks. Wat voor de één als een kleine Eetwissel voelt, kan voor jou een grote stap zijn. Als je een te grote stap kiest, dan is de kans groter dat je het niet doet. Kies daarom een wissel die voor jóu een kleine stap is. Eentje waarvan je het gevoel hebt: dat gaat me lukken.

 Hoe maak je een eigen Eetwissel? Een Eetwissel kun je maken voor je gezondheid, voor het milieu en liefst voor allebei tegelijk. Jij kiest, elke dag opnieuw. Maar hoe maak je een eigen Eetwissel? 

We geven hieronder 4 manieren. Ze hoeven niet allemaal tegelijkertijd. Probeer ze eens uit. 

 1) Ga van ongezond naar gezond Ken je de Schijf van Vijf? Daarin staan gezonde producten. Met deze Eetwissel ga je van iets dat niet in Schijf van Vijf staat, naar iets dat wel in de Schijf van Vijf staat. Vaak maak je dan ook een stapje van iets dat sterk is bewerkt in een fabriek, naar iets wat minder bewerkt of vers is. Dat is vaak ook beter voor het milieu. Denk aan: van frisdrank naar water, van sap naar thee, van koek naar fruit of van witbrood naar volkorenbrood.

 2) Schuif op naar minder ongezond Met deze kleine Eetwissel schuif je op van ongezond naar minder ongezond. Zo kun je schuiven van een donut naar een koekje, van roomijs naar een waterijsje, van chocoladepasta naar appelstroop of van frisdrank met veel suiker naar de light-variant. Ook dan maak je een Eetwissel. Staat het niet in de Schijf van Vijf? Bekijk dan de alternatieven. 

 3) Neem een kleinere portie Een Eetwissel kan ook een stapje naar een kleinere portie zijn. Van een hele zak naar een klein bakje chips. Van ‘large’ of ‘medium’ frisdrank naar ‘small’. Een kleine friet in plaats van een grote friet. Van een grote roze koek naar een mini-variant. Enzovoorts.

4) Wissel van dier naar plant Je kunt ook een stapje maken van een keer vlees naar bijvoorbeeld noten, kidneybonen, bruine bonen, kikkererwten, linzen of tofu. Of van een keer vleeswaren op brood naar iets van een plant, denk aan  plakjes komkommer, plakjes banaan of hummus. 

 Bekijk voor inspiratie onze vegetarische recepten en ideeën voor broodbeleg. Eetwisselen: je kunt het! Je kunt elke dag een nieuwe Eetwissel maken. 

Wanneer je een Eetwissel maakt, dan geeft dat gelijk vertrouwen om het nog eens te doen.

 Ook zal het je helpen om een andere Eetwissel te maken. Kortom, je geeft je zelfvertrouwen een oppepper. En dat geeft een goed gevoel.

We hebben wat Eetwissels voor je klaargezet. Welke Eetwissel kies jij?

10 voorbeelden

  • Van boter naar olie
  • Van   choco pasta stroop
  • Van boterham beleg naar gegrilde groente
  • Van frisdrank naar koffie of thee
  • Van gehakt naar kip of varkenshaasje
  • Van chips naar zoute stengels
  • Van 2 glazen wijn naar 1 glas
  • Van rijst naar bloemkool rijst
  • van een gewone wrap naar no fairy thales wrap
  • Van room saus naar melk saus

Bij vragen wij helpen graag. Veel succes.