Vragen? Bel ons: 06 43759142

Kun je het coronavirus oplopen via eten? Hoe bouw ik weerstand op?

Plan slim met boodschappen doen

Check je koelkast, vriezer en voorraadkast en maak op basis daarvan een planning voor meerdere dagen. Noteer op een boodschappenlijstje wat je nodig hebt met daarbij de hoeveelheden. Zet vooral gezonde producten op je lijstje (lees ook: gezond eten helpt voor een goede weerstand). Maak eerst het eten op waarvan de datum het snelst verloopt. Voorkom dat je meer in huis haalt dan nodig en eten verspilt. Kijk hier voor receptinspiratie op onze recepten site

Benut de diepvries

Maak slim gebruik van de diepvries. Je kunt zo de houdbaarheid van verse producten - zoals brood, groente, fruit, vlees en vis - aanzienlijk verlengen. Veel eten is ook ingevroren te koop. Vrijwel al het eten is geschikt om in te vriezen, behalve producten die veel water bevatten zoals sla en komkommer. Houdbaarheid in de diepvries:

  • Brood: 1 maand
  • Groente: 1 jaar
  • Fruit: 8-12 maanden
  • Vis: 3-6 maanden
  • Kip en kalkoen: 3 maanden
  • Vlees: 2-9 maanden
  • Rijst en kliekjes: 3 maanden

Kook groente kort ( blancheren) voordat je het invriest. Fruit kun je in stukken snijden en invriezen. Van tomaten (en ook andere groente) kun je bijvoorbeeld een pastasaus of soep maken. Ga je ontdooien, verplaats het eten dan 24 uur van tevoren van de vriezer naar de koelkast. Verhit eten altijd door en door. 

Denk aan de (ijzeren) voorraad

Veel eten is ook te koop in blik en pot. En dit blijft heel lang goed, vaak zelfs nog jaren na het verstrijken van de datum. Denk aan peulvruchten, groenten, fruit en vis. Handig om hier wat van in je keukenkast te hebben (kies varianten zonder toegevoegd zout en/of suiker). Zo kun je altijd nog een maaltijd samenstellen, bijvoorbeeld in combinatie met wat producten die je nog in je koelkast hebt liggen. Lees hier meer over groente uit blik en pot en of het gezond is.

Gedroogde pasta, rijst en couscous blijven heel lang goed. Volkoren producten en zilvervliesrijst zijn de gezonde keuzes. Ook andere droge producten zoals havermout, muesli, noten en gedroogde (zuid)vruchten zoals rozijnen, blijven lang goed. Aardappelen blijven in huis 2 tot 3 weken goed. Die kun je eventueel ook koken en invriezen, of ingevroren kopen.

Lang houdbare dranken

Water komt uit de kraan en is de beste dorstlesser. Koffie en thee (beide heel lang goed) maak je ook met kraanwater. Dus (gezonde) dranken heb je altijd in huis. Melk en plantaardige vervangers zoals sojadrink zijn ook te koop als lang houdbare producten.


Kun je het coronavirus oplopen via eten?

Er is geen bewijs dat voedsel een bron is om het nieuwe coronavirus over te dragen. Coronavirussen hebben een dier of mens nodig om in leven te blijven en te groeien. Dat kan niet in voedsel. Het is wel belangrijk om hygiënisch met voedsel om te gaan, en volg ook de algemene hygiëne-adviezen op. Zo voorkom je dat er toch nog ziekmakende bacteriën en virussen op eten kunnen komen.

Handen wassen met desinfecterende zeep of handreiniger is niet nodig. Het is voldoende om je handen goed te wassen met water en normale zeep. In een gewoon huishouden is het niet nodig om desinfecterende of antibacteriële middelen te gebruiken.

Veiligheidstips voor je eten:

  • Was je handen altijd goed voor je gaat eten en voordat je eten klaarmaakt.
  • Was ook fruit en groente altijd goed.
  • Zorg voor schoon keukengerei zoals messen, spatels en snijplanken.
  • Nies of hoest niet boven eten om te voorkomen dat je ziekmakers verspreidt via eten. Moet je niezen of hoesten tijdens het eten of het klaarmaken van eten? Nies/hoest aan de binnenkant van je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes. Was je handen voor je weer verder gaat met eten (bereiden).
  • Verschoon vaatdoekjes en hand- en theedoeken regelmatig.
  • Snijd vlees, vis en groente op aparte snijplanken. Scheid gaar en rauw eten en voorkom kruisbesmetting.
  • Verhit eten door en door om bacteriën en virussen te doden. Schep eten in de magnetron regelmatig om.
  • Zet je koelkast op 4 °C. Eten blijft dan langer goed en bacteriën krijgen nauwelijks een kans.
  • Let bij het boodschappen doen op of de verpakking nog heel is, controleer de houdbaarheidsdatum en koop gekoelde producten als laatste. Was je handen goed voor en na het boodschappen doen.

Hoe verspreidt het coronavirus zich?

Het coronavirus verspreidt zich via druppels die bij hoesten en niezen vrijkomen. Een virus heeft altijd een mens of dier nodig om te kunnen delen. Buiten het lichaam kan het virus zich dus niet delen, maar kan het wel kort overleven. Hoelang is niet bekend. Het is afhankelijk van het soort oppervlak, de temperatuur en vochtigheid.

Overleven in snot en slijm

Als het virus opgesloten zit in bijvoorbeeld slijm of snot kan het wel langer overleven. Daarom kan het zich via handen waarin bijvoorbeeld is geniest overleven. Het kan zo worden overgedragen op anderen die met hun handen hun gezicht aanraken, waardoor het virus bijvoorbeeld via neus of ogen in het lichaam terechtkomt.

Coronavirus en het bereiden van voedsel

Er zijn geen gevallen van besmetting van het coronavirus via voedsel bekend. Toch is het altijd belangrijk om hygiënisch met je voedsel om te gaan. Nies of hoest niet boven het eten en was altijd je handen voordat je eten bereidt. Zo voorkom je dat mogelijk toch een virusdeeltje op je eten terecht komt. Als je dit vervolgens aanraakt of binnenkrijgt, is het (theoretisch) mogelijk dat je wordt besmet. Ook verhitten is belangrijk, want virussen zijn gevoelig voor hitte en gaan dood als je voedsel goed verhit.

Kijk voor meer vragen en antwoorden op de website van het RIVM.

Hoe zorg je voor een goede weerstand?

Door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen, blijft je weerstand zo hoog mogelijk. Met een goede weerstand is je lichaam beter bestand tegen ziekmakende bacteriën en virussen en word je minder snel ziek. Mocht je toch ziek worden, dan herstel je sneller.

Eet elke dag 250 gram groente en 2 porties fruit en zorg voor een optimale weerstand.

Door te eten volgens de Schijf van Vijf krijg je alle goede stoffen binnen die je nodig hebt, zoals mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels. Als je gezond eet en daarnaast goed slaapt en beweegt, zorg je voor een optimale weerstand.

Onze adviezen in het kort:

  • Eet veel groente en fruit; dagelijks minimaal 250 gram groente en 2 porties fruit.
  • Kies vooral volkoren, zoals volkorenbrood, -pasta en -couscous en zilvervliesrijst.
  • Varieer met vlees, vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten.
  • Neem genoeg magere en halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas.
  • Eet dagelijks een handje ongezouten noten.
  • Drink voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie.
  • Gebruik zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet.

Extra vitamine C of vitaminepillen nodig?

Het is niet nodig om extra vitamine C of bijvoorbeeld multivitamines te slikken indien je ondrstaand advies opvolgt. Door gezond en gevarieerd te eten krijg je alle vitamines binnen die je nodig hebt. Door meer vitamines te nemen krijg je geen hogere weerstand en ben je ook niet beter beschermd tegen ziekmakende bacteriën en virussen. Van sommige vitamines kan een teveel zelfs schadelijk zijn.

Te veel vitamine C is voor zover bekend niet schadelijk en plas je weer uit. Wel kan meer dan 2 gram vitamine C per dag darmklachten veroorzaken. Via voeding kom je niet snel boven de 2 gram uit. Als je vitamine C-tabletten slikt kan dit wel het geval zijn. Als je vitamine C slikt, neem dan niet meer dan 100% van de aanbevolen hoeveelheid.

Hoe krijg je genoeg vitamine C binnen?

Als je dagelijks 2 porties fruit en 250 gram groente eet krijg je voldoende vitamine C binnen. Als je een lange tijd een tekort aan vitamine C hebt, kan een verminderde weerstand ontstaan.

Zijn bepaalde groente- en fruitsoorten extra goed voor je weerstand?

Er zijn geen soorten fruit of groente die je weerstand extra verhogen. Het is belangrijk om te variëren. Door verschillende soorten fruit en groente te eten krijg je alle belangrijke stoffen binnen.

Lieve mensen zorg goed voor jezelf en ben lief voor elkaar.