Vragen? Bel ons: 06 43759142

Tijd voor gezonde voeding. Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie!

Het is tijd
voor gezonde voeding

Eigenlijk weten we het allemaal wel:
onze schappen staan vol met ongezond eten.
Er zit te veel suiker in.
Te veel zout.
En te veel ongezond vet.
Fabrikanten doen te weinig om eten gezond te maken.
En ongezond eten en drinken maakt mensen ziek.

Dit is onze inzet

Als iedereen weet dat het zo niet langer kan, waarom doen we hier dan niets aan?

Het is tijd. Tijd voor gezonde voeding.

Lees hier onze inzet voor de komende verkiezingen:

1. Bewerkte voedingsmiddelen

2. Suiker

3. Kindermarketing

Het is tijd voor het gezonder maken van bewerkte voedingsmiddelen

Fabrikanten moeten worden verplicht om eten en drinken gezonder te maken. Door jaar op jaar telkens de hoeveelheid zout, suiker en ongezond vet in producten te verlagen. Zo voorkomen we dat ongezond eten en drinken mensen ziek maakt.


onze volledige verkiezingsinzet

Iedereen weet het...

Fabrikanten stoppen te veel zout,
suiker en ongezond vet in producten.
De zorg weet het.
De wetenschap weet het.
De politiek weet het.
De Nederlander weet het.
En de supermarkten en fabrikanten weten het ook.

Jaap Seidell
HOOGLERAAR VOEDING EN GEZONDHEID AAN DE VRIJE UNIVERSITEIT AMSTERDAM

“Het aanpakken van ongezond eten gaat nog in te kleine stappen. Maar verschillende maatregelen kunnen de volksgezondheid al binnen een paar jaar flink verbeteren. Denk daarbij aan een verbod op reclames gericht op kinderen.” 

Hanno Pijl


“Met alle tussendoortjes hebben mensen wel negen eetmomenten op een dag. Negen! Die dagelijkse berg suiker en zetmeel maakt ons simpelweg ziek.” 

Simone Kukenheim


"Een omgeving waarin het eenvoudig en aantrekkelijk is om te kiezen voor gezonde producten is cruciaal voor een gezonde en kansrijke start. Als we alle kinderen gezond willen laten opgroeien, zijn forse stappen nodig van zowel rijksoverheid als voedingsindustrie.” 

Ellen van Kleef


“Het grootste deel van wat er wordt aangeboden in supermarkten is ongezond. Er is letterlijk heel veel werk aan de winkel.”


Het pad naar een gezonde samenleving

Het is tijd voor gezonde voeding. “Was het niet allang tijd daarvoor,” zul je denken. Dat klopt! Maar de realiteit is anders. We leven momenteel in een ongezonde voedselomgeving. Ongezond eten en drinken maakt mensen ziek.


2021

Nationaal systeem productverbetering

Er geldt een nationaal systeem voor productverbetering met jaarlijkse doelen om de hoeveelheid zout, suiker en ongezond vet te verlagen.

2021

Alleen kindermarketing voor Schijf van Vijf

Er geldt regelgeving die stelt dat reclame voor eten en drinken gericht op kinderen uitsluitend gezonde voeding aanprijst. Gezonde voeding omvat alleen producten die in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum vallen; het nationaal, onafhankelijk geldend model voor een gezond voedingspatroon.

2022

Belasting op te veel suiker in frisdrank

Er geldt een belastingmaatregel waarbij fabrikanten meer betalen naarmate zij meer suiker in hun frisdranken stoppen. Zodat de ziekmaker betaalt.

2025

Nederland koploper op gezonde voeding

In 2025 hebben we het gezondste kabinet ooit met een ambitieus pakket aan maatregelen voor een gezonde voedselomgeving.

2040

Ieder kind in Nederland heeft een gezond voedingspatroon

Als we de voedselomgeving nú gezonder maken, kan ieder kind in Nederland in 2040 een gezond voedingspatroon hebben. Want gezonde gewoontes op jonge leeftijd zullen leiden tot gezonde gewoontes in de rest van het leven waardoor een gezonde generatie opgroeit die later minder ziek zal zijn.


Vind hier antwoord op veelgestelde vragen

Waarom zetten wij in op productverbetering?

Ongezond eten en drinken maakt mensen ziek. Daarom moet de hoeveelheid zout, suiker en ongezond vet in producten omlaag. Fabrikanten en supermarkten zetten te weinig stappen. Keer op keer zien we dat het onvoldoende is. Dat ons eten en drinken ongezond blijft. Dit kan zo niet langer. Het komende kabinet moet prioriteit geven aan gezonde voeding. Fabrikanten moeten worden verplicht om eten en drinken gezonder te maken. Door jaar op jaar telkens de hoeveelheid zout, suiker en ongezond vet in producten te verlagen. Zo voorkomen we dat ongezond eten en drinken mensen ziek maakt.

Het is tijd. Tijd voor gezonde voeding.

Waarom zetten wij in op een suikertaks?

In andere landen gebeurt het al: fabrikanten betalen meer belasting naarmate zij meer suiker in hun frisdranken stoppen. En het werkt! Om de belasting te vermijden, passen veel frisdrankproducenten hun receptuur aan. Het resultaat: in landen waar een suikertaks is, zit er minder suiker in de helft van alle frisdranken. Een oplossing waarmee we vooral jongeren – als grootverbruikers van gesuikerde drankjes – beschermen tegen te hoge suikerinname en het krijgen van diabetes type 2.

Het is tijd. Tijd voor gezonde voeding.

Waarom zetten wij in op gezonde kindermarketing?

Weinig kinderen in Nederland hebben een gezond voedingspatroon. Er is te veel verleiding naar ongezond eten en drinken voor kinderen. Kindermarketing speelt een sleutelrol in de aankoop en consumptie van ongezond eten en drinken. Dat moet beperkt worden, want kinderen hebben het recht om op te groeien in een omgeving die bijdraagt aan een gezond voedingspatroon. Kindermarketing zou daarom alleen nog ingezet mogen worden om gezond eten en drinken te promoten. Het komende kabinet kan hierin het verschil maken.  

Het is tijd. Tijd voor gezonde voeding.

Waarom richten wij ons op déze drie onderwerpen?

Supermarkten en fabrikanten moeten ons écht de keuze gaan geven om voor gezonde producten te kunnen kiezen. Fabrikanten moeten daarom worden verplicht om eten en drinken gezonder te maken. Door te stoppen met het verleiden van kinderen met ongezond eten en drinken en door de hoeveelheid zout, suiker en ongezond vet in producten telkens verder te verlagen. Zo voorkomen we dat ongezonde eten en drinken mensen ziek maakt. Onze drie oplossingen productverbetering, suikertaks en gezonde kindermarketing zijn bewezen effectief. En er is draagvlak voor:

  • Acht op de tien volwassenen vinden gezonder maken bewerkte voeding belangrijk
  • Ruim zes op de tien volwassenen zien graag dat frisdranken met veel suiker duurder gemaakt worden
  • Ruim 7 op de 10 volwassenen vinden het (heel) belangrijk dat er een verbod komt op reclame voor ongezonde voeding voor kinderen (tussen 0 en 12 jaar)


Het is tijd. Tijd voor gezonde voeding.

Wat willen we bereiken?

We willen een gezonde voedselomgeving voor iedereen. We willen dat fabrikanten erkennen dat er iets moet veranderen We willen dat de politiek actie onderneemt om de consument te beschermen. We willen dat ze samen prioriteit geven aan het gezonder maken van ons eten en drinken. Er moeten bindende afspraken komen over productverbetering, een suikertaks en gezonde kindermarketing. Door jaar op jaar telkens de hoeveelheid zout, suiker en ongezond vet in producten te verlagen, voorkomen we dat ongezond eten en drinken mensen ziek maakt. Het komende kabinet kan het tij keren voor de gezondheid van een hele generatie jongeren. We mogen deze mogelijkheid niet door de handen laten glippen. De tijd van zelfregulering, goede intenties en mooie beloftes is voorbij.

Het is tijd. Tijd voor gezonde voeding.

Hoe gaan we dat doen?

Samen met veel Nederlanders en organisaties leggen wij duidelijke oplossingen neer, die Nederland komende kabinetsperiode in kan zetten: op productverbetering, suikertaks en kindermarketing. Dat geluid laten we vanuit alle kanten van de samenleving horen. Vanuit de zorg. Vanuit consumentenorganisaties. Vanuit de gezondheidssector. Vanuit de wetenschap. Vanuit alle betrokken Nederlanders.

Het is tijd. Tijd voor gezonde voeding.