Vragen? Bel ons: 06 43759142

Tip !

Hoe hou je je brein gezond?

Zelf ben ik groot fan van Eric Scherder, misschien heb je wel al eens een masterclass van hem op tv gezien.

Heb je een uurtje tijd, wil je meer weten over gezondheid, voeding en bewegen, tips krijgen van een prof? luister dan eens naar volgende podcast, zoek via google en down;oad deze. Tip onder het wandelen (met oortjes in), in bad, onder het koken of in de auto, zeer de moeite waard.

Podcast: Hoe hou je je brein gezond? – met hoogleraar Erik Scherder

https://www.ggznieuws.nl/podcast-hoe-hou-je-je-brein-gezond-met...

24-08-2020 · 24 augustus 2020 – In de podcast Gezond Gesprek gaat presentator Karine Hoenderdos in gesprek met gasten over verschillende thema’s die allemaal te maken hebben met gezondheid, eten, bewegen, ouder worden en jong blijven. Erik Scherder is hoogleraar neuropsychologie, staat bekend als de “beweegprofessor” én hij heeft een missie: ons brein zo lang mogelijk gezond houden.

Erik Scherder

Wereldwijd bewegen mensen steeds minder, jong en oud, over de gehele levensloop dus. Oorzaken hiervoor zijn onder andere de beschikbaarheid van de auto, waardoor mensen minder lopen en fietsen, en de sociale media waardoor men er minder ‘op uit’ hoeft te gaan. Ook overgewicht komt steeds meer voor en ook dat leidt tot minder bewegen. De groeiende inactiviteit is alarmerend omdat lichamelijke activiteit belangrijk is voor lichaam en geest. Door te bewegen verklein je de kans dat je hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten krijgt, maar ook suikerziekte type 2. En dat zorgt er weer voor dat je minder kans hebt op het krijgen van dementie.

Gaan onze hersenen ook beter werken als we meer bewegen? Bij mensen – jong en oud – die lui zijn geworden, blijkt dat inderdaad het geval. Als zij weer gaan bewegen, dan verbeteren vooral de ‘executieve functies’ van onze hersenen: het vermogen tot initiatief nemen, zaken plannen, impulsen beheersen en zelfregulatie. Allemaal functies die we nodig hebben om zelfstandig te functioneren. We weten nog niet of bewegen ook het geheugen en andere verstandelijke vermogens bij mensen met dementie verbetert. Wat we wel weten is hoe slecht het is voor mensen met een dementie om niet te bewegen, zowel voor hun lichamelijke als hun mentale fitheid.

Dus: ga naar iemand toe in plaats van hem te bellen of sms-en. Pak de fiets, in plaats van de auto of de bus. Zorg dat je niet te dik wordt, dan is bewegen fijner. Zorgt u voor iemand anders die dat allemaal niet meer zelf kan? Help diegene dan om ook lichamelijk actief te blijven.

Prof. dr. Erik J.A. Scherder Vrije Universiteit, Klinische neuropsychologie, Amsterdam