Vragen? Bel ons: 06 43759142

Zomer avond meditatie! Laat stress en spanning los tijdends de zomertuin meditatie!

Basisbeginselen van meditatie

Het doel van meditatie is het bereiken van een innerlijke rust en een hoger bewustzijn. 

Het lijkt misschien een verrassing maar mediteren kan je (bijna) overal en op elk moment. 

Laat ons wel wezen, mediteren lijkt op het eerste zicht saai. Je kan wel duizend en één dingen bedenken die je eerst of liever kan doen.

Tijdends de zomermaanden juni en juli gaan we dit bij droog weer buiten doen altijd de derde woensdag in de maand startend 17 juni a.s van 19.30-20.15 uur aansluitend drinken we kruiden thee!

We creëren een plek in de tuin waar we tot rust komen en hopen op niet te grote afleidingen zoals geluid van het verkeer, ook je smartphone kan je kunnen storen. Als je geoefend bent zal geluid je later overigens niet echt verhinderen van een effectieve meditatie.

Tip : Zorg voor comfort

Probeer om losse kleding te dragen.  Belangrijk is dan om het je wel comfortabel te maken. Je kan je schoenen uit doen. Naast het letten op niet-belemmerende kledij is ook bijvoorbeeld de omgevingstemperatuur belangrijk. Pas je kleding hierop aan. Buiten draag je dus best wel een losse trui of vest indien de temeratuur niet warm is.

Tip : Sluit je ogen

Je kan mediteren zowel met de ogen open als gesloten. Als beginner begin je best een meditatie met de ogen gesloten om je ook visueel niet te laten afleiden. Sommige mensen kunnen echter met de ogen gesloten ook last hebben van storende beelden, of de neiging zich te willen over-concentreren. Wees ook aandachtig dat je niet in slaap valt!

Tip : Focus op je ademhaling

Een ademhalingsmeditatie is de meest fundamentele en universele meditatietechniek. Dankzij deze mindfulness avond ben je daar zeer goed mee vertrouwd en is het een ideale uitvalsbasis om je verder te verdiepen in andere meditaties. Focus je dus op je ademhaling en volg je adem, evenwel zonder er over na te denken of te willen bijsturen. Als gedachten het overnemen of afdwalen is dat helemaal niet erg. Wees er bewust van dat dit (veel) gebeurd en breng rustig je aandacht (steeds weer) terug naar je adem. Oefening baart kunst.

Tip : Creëer een gewoonte

Als je besloten hebt om regelmatig te mediteren is het kunst om je daar ook aan te houden. In het begin is het ook belangrijk ook echt die tijd in te plannen in je agenda of dit op een vast moment te doen. Je kan dit bijvoorbeeld voor een maaltijd doen, na het opstaan of een ander vast moment. De uren van zonsopkomst en zonsondergang bijvoorbeeld zijn ideaal.

Tip : Gebruik eventueel een geleide meditatie.

Zeker in het begin, als je niet goed weet hoe en waar beginnen, kan een geleide meditatie een goed idee zijn. Ideaal zijn meditatiedagen onder begeleiding, of een spirituele retraite. Een lage instapdrempel bieden de vele MP3’s die je kan downloaden op verschillende websites. Binnenkort zetten  we een aantal nuttige download links en verwijzingen naar goede websites hiervoor online.


Hoedanook, geef het tijd !

Belangrijk:

Makkelijk zittende kleding

Lekkere sokken

Deken

Kussentje

Flesje water

17 juni en 15 juli